Assimilació nacional (I)

Escrit per Francesc Sintes Giménez | 30 Mar, 2008


    Hi ha dos PSOE? Tot sembla indicar que sí. I açò és un problema per als que no ens sentim obligats a pertànyer a l'Estat gran perquè sí, o per a aquells –essent més tous-- que ho podem acceptar, sempre que ens hi admetin d'una altra manera: reconeixent que podem conservar algunes particularitats. On és el límit d’aquestes, és la pregunta.


    Si fa unes setmanes molts de comentaristes opinaven que el soci català del PSOE, els PSC –un altre partit, cal recordar-ho— era qui havia donat la victòria al senyor Rodríguez Zapatero i qui havia desfet l’empat amb el PP, ara ja podem començar a escoltar com s’aixequen algunes de les veus de l’España cañí, veus que pesen prou –fins i tot massa— dintre d’aquest partit que ens vol vendre, i ho aconsegueix—un tarannà agradable. La part més fosca dels socialistes comença a dir amb la boca petita que el que els ha impedit una victòria més general a l’Estat ha estat l’excessiva comprensió del fet català. De retruc, Menorca i sortirà perdent.

    M’he sentit feliç, darrerament. Poder sentir com els consellers d’Economia català i balear, Castells i Manera, han reclamat un millor tracte econòmic ha estat un alenada d’aire fresc. He estat optimista... injustificadament. Ara torn a la realitat i comprov que difícilment res no canviarà gaire, si no és que el poble aixeca la seva queixa i adverteix a qui ho hagi de fer que la paciència és a punt d’esgotar-se. Els desencantats, com ara jo, no vam anar a votar. A les Illes molts van fer el mateix i altres van optar per donar el seu suport als socialistes per evitar el retorn dels populars al poder: una manera ben estranya d’actuar. La meva també ho és, val a dir-ho. A Catalunya l’escampada va ser més general. Si comparam les xifres d’altres eleccions, ens adonarem que més quatre-cents mil catalans van passar d’anar a votar. Sovint hi ha qui diu que qui calla no té dret a queixar-se: en discrep. Cadascú s’expressa com ho considera convenient i l’abstenció és una manera de parlar. L’única cosa que ha de fer qui s’absté és admetre els resultats, cosa que faig sense problemes.

    La pertinença no del tot voluntària a un estat es pot convertir en quelcom suportable o en tot el contrari. No cal arribar a un divorci absolut, és cert, i ara per ara les coses són com són i per tant ho hem d’acceptar. El que no tenc clar és com podem arribar a estar tots còmodes i contents. Personalment em costa prou de dir que som espanyol com de negar-ho absolutament –tot i que com ja sabeu em decant més per no ser-ne. A la Xina deu passar una cosa semblant. Aquests dies han renascut les queixes tibetanes, escanyades durant moltes dècades. Aquest país, aquest poble, ha estat unit d’alguna manera al xinès –als han, com la meva filla petita— des de fa segles, especialment a una dinastia que curiosament era estrangera: la manxú. Ser tibetà, o ser català, no és més que ser o sentir-se espanyol o xinès. Però tampoc no és inferior a ningú cap ciutadà d’una nació petita i insignificant. Deia el president Pujol que s’ha de mantenir l’orgull i evitar la supèrbia: hi estic d’acord. Tot i acceptar que som o m’han fet espanyol i no rebel·lar-me contra aquesta assimilació, deman quan he deixar de queixar-me. En realitat solament vull que em diguin com puc continuar essent menorquí –català de Menorca en el meu cas, però açò és molt personal-- sense que els germans majors, els de la dictadura de la majoria se sentin ofesos. Menorca va morir com a tal fa tres dècades i mitja, aproximadament. Tanmateix, alguna cosa la fa ressuscitar de tant en tant i dir “Ep, que som aquí” i “Senyors, no m’ho prengueu tot”. El PP ja fa anys que opta clarament per l’assimilació absoluta i ho fa anant de cara i amb aquesta ben alta. El PSOE ho fa amb la boca petita. Diu una cosa, però no la practica. Som dels que creuen que el PSM es va errar anant del braç del PSOE al Senat. Massa vegades els socialistes abracen per escanyar. I la culpa no és del socialistes, és dels meus: dels que ens quedam a casa. Però també dels que prefereixen –i és el seu dret— posar l’eix dreta-esquerra per davant del nacional. I al final, el que barra el pas a l’entesa cordial és la Constitució. Ment: els que l’interpreten en una única direcció.

    Continuarà...


17 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per Trajano 30 Mar 2008, 20:02

    Venga Francesc,no pasa nada por ser español,eso solo es una cuestión geografica y de lineas en un mapa.Da lo mismo sentirse español, que catalán,chino o frencés.Si a todo ello le quitamos la vanidad y los ataques de huevitis,al final aparece la persona;la persona desnuda,en su dimención humana y social.
    Es ahí donde hay que vigilar,comenzando por la hipocresia de quienes propugnan un mundo mejor y dedican sus mayores esfuezos a defender que las comunidades mas ricas coman a parte.

    Escrit per Francesc Sintes 30 Mar 2008, 20:59

    No, no pasa res. El problema és que només hi hagi una manera de ser-ne. Què ens exigeix?, aquesta és la pregunta. Fins on podem ser diferents sense que comencem a discutir? Es pot ser espanyol exclusivament en català i sense que això ens costi un tribut? Molts ho accepten, cap problema. Donar està bé, que t'estirin no.

    Escrit per oreneta 31 Mar 2008, 09:46

    jo dividiria el PSOE a partir de dues grans característiques, cosa que a grans trets ens presenta quatre caires diferents,... imaginem-nos una graella amb:
    *l'eix horitzontal que reflecteixi el grau d'honestetat (arribisme, amiguisme, negocis,... la beatiful people del psoe: a la dreta; les persones "normals", sense tuf d'estar dins, posem-les a l'esquerra)
    *l'eix vertical que indiqui el grau d'enteniment del que és "España", a dalt per exemple els Bono i tota la tropa, a baix els federalistes (potser fins i tot qualque nacionaliste rendit a l'envit)

    Partint de la premissa que qualsevol es situa en una o altra posició pel profit que en treu (suposam aquí que tothom té prou objectivitat com per saber escollir, que ja és un suposar, vam!, el pare falangista d'en Bono quelcom li devia inculcar), ja podem fer comptes.

    Quina facció "pesa" més dins el partit? Perquè el PSC no es desvincula del PSOE? Quins interessos hi ha per a que això no es faci? Pesa més l'eix horitzonbtal que el vertical? Tenen, tot plegat, una visió massa a curt termini de la societat: tenen por?

    En fi, jo tampoc vaig anar a votar

    Escrit per Francesc Sintes 31 Mar 2008, 10:19

    Qui ha vist i qui veu el PSC, Oreneta! És una llàstima veure com un partit sobirà s'ha convertit en una federació més del PSOE. El mateix podem dir del PSE-EE, cas que encara és més incomprensible. On és la part del partit denominada Euskadiko Ezquerra?
    Què se n'ha fet? Aquests, els del PSE, mentre disposin del concert ja van fent.

    Discrep amb els que pensen que el nacionalisme és un tema exclusivament econòmic. Als bascos no els va gens malament amb la relació econòmica que mantenen amb l'Estat --però gens!-- i així i tot mantenen el seu nacionalisme. Al final és un tema cultural, una manera de ser. L'assimilació és el problema de l'encaix. Hi ha massa ganes d'obligar a ser exclusivament d'una manera.

    Escrit per Pere Reure Melià 01 Abr 2008, 22:50

    Bon vespre, Francesc.
    Aprofitaré l'espai que m'ofereix el teu bloc (bé, un dels teus blocs) per manifestar-te el meu condol pel traspàs de ton pare. L'altre dia em vaig entèmer i em vaig apenar. En parlàrem un moment a Ferreries, quan ens veiérem, però sempre sobta quan el fet es produeix. M'entristeix veure com se'n van (per no tornar) les persones que han conformat una part (per petita que sigui) de la meva existència, de l'Alaior d'antany que és el que tenc al meu record i el que em va fer créixer com a membre de la comunitat. Ton pare, cal dir-ho, sempre va ser un membre força actiu de la comunitat, i això és un mèrit afegit que, ben segur, molta de gent li ho ha reconegut.
    També aprofitaré aquest espai per lamentar la desaparició del setmanari "Es Carrer". M'he entemut ara mateix, pel teu escrit i pel den Pere Gomila. Serà l'enèssima vegada que un projecte periodístic menorquí se'n vagi en orris (ara mateix record el cas de "Boínder", amb la qual cosa es perd pluralitat ideològica a la premsa de l'illa. També comentes que hauràs de fer reposar la fona del teu Foner, un dels teus heterònims més aconseguits. Jo et propòs que segueixis estirant el braç a aquest espai que et deixa el teu bloc, dins dels illencs.
    Records a na Pilar. Una abraçada.

    Escrit per Francesc Sintes 02 Abr 2008, 07:01

    Gràcies, Pere, per la referència mon pare. Record molt la xerrada que va tenir a Ferrerires, que per cert et va costar una petitta crítica, ben culpa meva,

    Quant a "Es Carrer", totalment d'acord. Sobre el foner, no sé què faré. És possible que es deixondesqui de tant en tant. No ho sé.

    Una abraçada

    Escrit per Alexandre Pineda i Fortuny 03 Abr 2008, 18:09

    Portar un gentilici per imposició política nacionalista pot ser més o manco greu. També, un estat de passivitat per mitjans psiquics (ataràxia) generada per escoles, universitats, tota mena de mitjans de comunicació, mitomanies diverses, passions esportives, etc. Al Principat, amb gran majoria de "blavers", ho coneixem bé. Dispenseu l'agoserada intromissió; en cas d'un menorquí és estar content en ser el poble més descaradament espoliat econòmicament de tot l'estat, és l'acceptació incondicional de ser un producte més de la "fàbrica del consens" i d'un subsistema, i no tothom és masoquista. Només poden estar cofois amb la situació pertanyent al bàndol imperialista.
    Tenir l'esperit de mantenir una configuració fèrria i antidemocràtica, com és el regne espanyol amb les seves lleis falses i enganyoses, és colonialisme, encara que sigui críptic. Sotmès al continuat setge genocida envers la llengua, cultura, història, suportar els capoladors del territori... El futur del món (si n'hi ha), és la unitat de totes les nacions sobiranes, què és la única manera de respectar la identitat de les persones i de la col·lectivitat dels pobles...Després de l'alliberament fer l'acte de llibertat en versal de confederar-se, amb els veïns i amb tothom, per bastir estructures paritàries. Hi ha el referent de Suïssa, en tots els vessants. Ho ignoren, no els importa, prefereixen, mesquinets, seguir dogmes castradors com el de la superba superioritat de la seva llengua.
    El PSC, mai ha estat un partit lliure del PSOE. Ara Bono, ja ha amenaçat de llimar les diferències "insolidàries" a cops de llistí de telefòns (eina de tortures, idò: els seus cops no deixen senyal, usat per la policia franquista, que Bono recorda bé, son pare devia explicar-li).
    PSOE i PP, s'acosten açò pòrtarà a acords restrictius per a les "perifèries". I és que estan
    enfurismats, en trenta desenes d'anys no han pogut encara, eliminar-nos cultural i lingüísticament. S'esmercen per cercar la solució final.

    Escrit per Francesc Sintes 03 Abr 2008, 18:50

    Bono! Ha començat bé la cosa, Alexandre. Estic bastant d'acord amb tu --cosa que passa sovint--. El problema és, al final, com respectar les diferències. Els estats-nació no ho sole fer gaire bé. Més bé obliguen a igualar.

    Escrit per Talaiòtic 04 Abr 2008, 08:47

    Molt bona intervenció de n'Alexandre, com de costum. És tot un luxe comptar amb tu per la blogosfera menorquina.

    En efecte, Francesc, els Estats-nació no ho solen fer gaire bé i és normal, perquè són part del problema, no de la solució. O l'Estat coincideix amb la nació de forma natural, o tendeix a crear la seva pròpia nació amb el temps... L'única sortida seria separar Estat i nació com qui va separar Estat i religió. Jo, per si de cas, preferesc que cada nació tengui el seu Estat, que és més bo d'entendre per tothom i més fàcil d'aconseguir.

    Escrit per j.r.c. 04 Abr 2008, 08:49

    Lo d' en Pineda aquest és insuperable avui!! que va en serio??...

    Escrit per cógito 05 Abr 2008, 16:51

    La legalidad democrática en España,solo existirá cuando lo diga yo.

    Escrit per Bono 05 Abr 2008, 19:54

    Ser españiol es lo mas grande que le puede pasar a uno. Lo mas grande lo mas ancho y lo mas largo.

    Escrit per Francesc Sintes 05 Abr 2008, 20:33

    També es pot ser maorí, que Déu n'hi do. Has vist els All Blacks quan juguen a rugbi? Són alts, grossos i fors.

    Sense bromes: cada nació és igual a les altres. No hi hauria cap problema a conviure (i no em referesc a Espanya) en estats plurinacionals. Amb respecte no hi ha problemes.

    Escrit per Panxa Rotja 06 Abr 2008, 15:46

    Francesc,
    Aquesta setmana trobam una bona complementarietat entre el teu article i el d'en Joan López. La pregunta que sempre roman és: què s'hi pot fer per tròrcer el curs de la història i evitar l'assimilació que, sembla, avança de forma tan implacable com la manca de consiència dels nostres connacionals?

    Escrit per cógito 06 Abr 2008, 19:00

    ¿Ponerle una estrella en el pecho a los diferentes por si nos contaminamos con ellos?

    Escrit per Francesc Sintes 06 Abr 2008, 19:03

    Panxa Rotja,

    Intent de contestar-te en la segona part. Sense orgull nacional, no crec que hi hagi res a fer. Evidentment, no som partidari ni d'imposar ni de les bufetades.

    Escrit per Bono 06 Abr 2008, 22:05

    Este, el cógito, es la hostia. En el fondo le gusta lo mas facha.

Deixa el teu comentari








 authimage