Hipocresia

Escrit per Francesc Sintes Giménez | 26 Mar, 2008


    Contra Xina ningú no piula. No hi ha res com ser poderós o com convèncer el personal que gràcies a ells--als xinesos-- part d'Occident disposa d'una oportunitat única d'enriquir-se. La hipocresia és paradigmàtica i típica. Si la meitat del que han fet els xinesos durant dècades al Tibet, o a Xinjiang, etc., o de les barrabassades que continua fent mestre Putin als pobles no russos de la Federació Russa les haguessin fet els americans o els israelians, els carrers estarien plens de gent que protestaria.



    Occident és així: aberrant. Només a l’Àfrica, hi ha actualment vint-i-un conflictes armats. En aquests, bona part de la responsabilitat recau en francesos i xinesos i, això no obstant, no sentim gaires queixes. Que maten un fotimer de gent de tal poble... i, què? Si no hi ha una intervenció directa, indirecta o recercada i agafada amb pinces del senyor Bush, el tema no interessa.

    Finalment, sembla que alguna veu d’Occident comença a plantejar la possibilitat de boicotejar la cerimònia d’obertura dels jocs de Beijing. Em sembla una bona notícia. Els jocs es farien igualment, però el govern xinès –res a veure amb el poble xinès— rebria un advertiment públic: el renyarien. Ves per on, aquest cop estic a favor del tradicional aïllament francès. Sarkozy, personatge peculiar, hi ha posat més seny que no els altres dirigents mundials. Del COI, ni en xerram. El que ha fet durant les darreres dècades aquest cau d’impresentables és lamentable. Des que Samaranch en fou nomenat president, el prestigi del COI no ha fet altra cosa que arrossegar-se. Política i diners han estat els seus lemes; d’esport, ben poc.

    El tibetans han estat més que delmats des que van ser envaïts per Xina fa més de cinquanta anys. Ja són minoria al seu país. El seu nombre ha disminuït. Abans perquè sí i ara perquè també, els tenim oblidats. El mateix passa amb els kurds, amb els armenis, amb els... Aquí solament ens interessa sortir al carrer per cridar a favor de palestins i iraquians. Bé, de fet el que importa és criticar jueus i americans, que no vull dir que no s’ho hagin merescut més d’una vegada, però el que no pot ser és mostrar el “plumero” contínuament i d’una manera tan parcial. Ah, val a dir que també hi ha interès a parlar del Sàhara, cosa molt honorable. Ara bé, em resulta curiós que en tractar aquest conflicte sempre es recordi –justament—que els sahrauís van ser abandonats pel Govern espanyol. Certament fou així. La pregunta que em faig és la següent: si era criminal sortir del Sàhara, per què és tan positiu abandonar l’Iraq o reclamar que les tropes tornin d’Afganistan? Puc entendre que la gent s’oposàs a enviar-hi tropes, però quan hi ets no te’n pots anar a la francesa. I França encara mai no ha deixat cap país a les bones. Ha plegat d’Algèria i del Vietnam, però derrotada. És més, el mateix dia que els americans començaven la guerra contra Iraq, Jacques Chirac envaïa Costa d’Ivori. Encara record com protestava la gent... Quina nit, aquella! Ho vaig somiar, evidenment.

5 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per Ignasi 26 Mar 2008, 16:35

    Perquè ha pujat tant el preu del blat? potser la Xina n'ha compart la reserva dels proxims anys?

    Escrit per Francesc Sintes 26 Mar 2008, 19:49

    No ho sé. Tal vegada sigui culpa dels biocombustibles? La UE deia fa una setmana que les reserves mundials de blat només eren suficients per a un mes. Em sembla impossible, però...

    Vull aclarir que no crec que tot el que fa la Xina està malament. El que em dol és que un país que ha contribuït tant a civilitazar el món ara actuï així. I tenc una xinesa a casa.

    Escrit per Alexandre Pineda i Fortuny 26 Mar 2008, 20:57

    Com bé dius, hipocresia a l'engròs! El dúmping social que bé va al capitalisme salvatge. Xina mà d'obra barata, esclava, i un mercat de milers de milions. Cuba una altra dictadura, però com és petiteta, podem llançar-los pedres i tota mena d'improperis, perjudicant al poble. De Xina a callar, de Rússia a callar, els kurds, pobrets repertits entre quatre..., en fi la història de la humanitat, que no sé, si amb una consciència operativa (gràcies Eduald Carbonell) podrem arranjar-ho! Ho intentarem!

    Escrit per Panxa Rotja 26 Mar 2008, 22:27

    Estic bàsicament d'acord amb el que dius, Francesc, tret d'un parell de coses.
    He de dir, a més, que som especialment pessimista amb el Tíbet, atès que cap estat mai no tindrà la valentia d'enfrontar-se a la Xina, car tots els que tindrien entitat suficient per a fer-ho la necessiten o la temen, de manera que no s'hi volen enfrontar. La Xina ha anat executant una política planificada consistent a esquarterar territorialment la nacionalitat tibetana, erosionar-la culturalment, minoritzar-la per mitjà de la colonització, vendre-ho tot plegat com un projecte de modernització i, quan pensava que ja estaven prou subjugats com per ni tan sols alçar la veu, obrir la zona tot aprofitant-la com a reclam turístic (aquest darrer extrem potser com a conseqüència de la solidaritat que desperta la causa tibetana en determinats cercles influents d'Occident). L'únic que els ha sortit tort és, potser, el càlcul del nivell de subjugació dels tibetans, que no era tan alt com es pensaven i que, coincidint en la focalització mediàtica que brinden els Jocs Olímpics, ha permès de fer un crit que es pogués sentir arreu del món.
    Però ni així. I si no, fixau-vos com un país com Xina, a punt de celebrar uns Jocs Olímpics i ser al punt de mira de tota la terra, es permet de respondre a les protestes amb brutalitat i fotent fora els periodistes. El seu sentiment de fortalesa és immens, i l'emmudiment generalitzat de la comunitat internacional n'és la confirmació.
    Negre, idò, ho veig. I em fot de mala manera, la veritat.
    Amb tot, no estic d'acord quan dius que si ho fessin els Estats Units o Israel estaria ple de gent que protestaria. O potser sí, que hi estic d'acord, però no amb el transfons que -em sembla- té aquesta afirmació quan la redactes, que crec que ve a dir que hi ha una certa "mania" injustificada des de determinats sectors socials cap a aquests estats.
    No en tenc dubte, que hi ha "mania" contra aquests estats. Com no en tenc dubte que se l'han guanyada a pols. Crec erroni observar la percepció actual dels EUA en tota l'esquerra i bona part del centre europeus (que supòs que era aquí on anaves) com quelcom de recent creació. Si anàssim als anys vint o trenta del segle XX veuríem que aquesta percepció no hi era, ni fer-hi prop. Ni tan sols als quaranta. Potser comença amb les caceres de bruixes i esclata amb el Vietnam i les dictadures i els paramilitars sanguinaris d'Amèrica del Sud. I açò sí que no es perdona: com pot el qui vol ser referent de democràcia i llibertat emprar els instruments dels dictadors i els genocides per a servir als seus interessos econòmics i estratègics? I el mateix passa amb Israel, a menor escala, amb l'afegit de ser un protegit dels EUA, i amb l'afegit que, per causes ben distintes, hi conflueix l'extrema dreta. En canvi, quan ho fa algú de qui ja s'espera (digui's URSS o Xina) la sensació és diferent.
    No, no ens ficam amb la Xina. Però tinguem clara una cosa: avui en rallam de la Xina, gràcies a que el Dalai Lama ha estat Nobel de la Pau (amb el consegüent ressò mediàtic)i la causa tibetana ha aconseguit la simpatia de cercles influents del món occidental. I rallam de Cuba, perquè a Europa tothom està encara pendent de les seves ex-colònies en el pla internacional (als diaris francesos sí que rallen del centre de l'Àfrica, i als britànics l'Índia hi té un gran paper).
    Però no rallam de Xinjiang (amb problemes equivalents al Tíbet) ni dels armenis; i els diaris del nostre estat vessen rius de tinta contra els Castro mentre rebien amb estora vermella un mal bitxo anomenat Fhad, rei d'un dels règims més brutals que existeixen davall la capa del sol, amic dels EUA i amb qui tothom hi vol fer negoci. I per cert, qui es va ficar amb Rússia per a evitar el genocidi txetxè?
    En fi, que no tenc més remei que ser pessimista. Tal com van les coses seran moltes les nacions sense estat que no arribaran al segle XXII.

    Escrit per Francesc Sintes 27 Mar 2008, 09:00

    Cuba és petita i pot rebre sense problemes! No té força per poder respondre.

    Panxa Rotja, més que mania injustificada, jo crec que hi ha un tic a carregar-los tots els mals. Hi ha queixes que em semblen justificadíssimes, el que no veig és que se'ls tracti de la mateixa manera que els altres. Europa em fa la impressió que vol passar per un ens que pot donar lliçons de moral, i el que hauria de fer és assumir el mal que ha provocat. És fàcil queixar-se quan ja no es disposa de l'oportunitat de perllongar el seu domini i quan són uns altres els que s'encarreguen de defensar-te: així sempre es pot fer passar per pacífica.

    Quant als comentaris francesos sobre l'Àfrica, tens raó: en parlen. El que dubt és que no ho facin per motius purament econòmics. De fet el país amb més colònies és França. Curiosament els americans en tenen poques. L'obssessió anti-americana ja no l'entenc (i no va per tu). Un exemple: els esclaus. Només un 5 % acabaren en aquelles terres --portuguesos, espanyols, àrbas i anglesos en tenien molts més (alguns àrabs encara en tenen)-- i sembla que el problema era exclusivament seu. Els americans són criticables, i molt. Israel també, a vegades. El que no hi veig és equanimitat i açò és pervers.
    De qualsevol manera, coincidesc més que no et penses (amb tu) en les coses que "t'he discutit".

Deixa el teu comentari








 authimage