Sobre "Es Carrer" i el Foner

Escrit per Francesc Sintes Giménez | 17 Mar, 2008


    Estic espès i no sé si m'explicaré bé. Ara mateix no sé si acabaré parlant d'Es Carrer o de mi mateix: el Foner. Em fa l'efecte que sense la revista el Foner ha de callar. No li queden bales i a més a més està cansat de fer rodar la bassetja. Sovint la fona ha apuntat massa contra ell mateix.


    Molta gent em diu que ha rigut amb el que deia el Foner durant aquestes cent setmanes. M’agradaria que hagués estat així. Confés que moltes vegades jo mateix somreia mentre escrivia, però la majoria de vegades patia molt. El fet d’haver de trobar una idea m’ha afectat, m’ha angoixat i no sé si m’heu comprès bé. El Foner i jo no som ben bé la mateixa persona. El Foner m’ha segrestat. Tenc la impressió que no em pertany, que una vegada que va sortir al carrer a Es Carrer va cobrar vida pròpia i es va rebel·lar contra el creador. Es repeteix la història de Frankenstein, el Golem... i no es que m’hi vulgui comparar, ni de noves. Jo també l’he emprat. Li feia dir el que com a Francesc mai no diria. Alguns em demanen que no el mati, però supòs que l’enterraré. Primer perquè no crec que trobi cap mitjà per “escanyar-lo”. Vull dir que dubt que sense l’obligació d’emprar la fona cada setmana pugui continuar vivint.

    Era irònic? I tant! Molt més que no jo. Em diuen que feia riure i em fa gràcia que un personatge que m’he mig inventat aconseguís açò: jo ric ben poc. Som més del somriure. Del somriure pillet, fins i tot. Té bloc propi i a més la majoria de ventalls els he penjat al Claustre, però sense paper el Foner ha de morir per força i estic bastant content que sigui així.

    Molta gent es lamenta de la desaparició d’Es Carrer de Menorca, altres se n’alegren. Estar content per la pèrdua d’alguna cosa és quelcom que se’m fa de mal entendre, així que ho deixaré estar. La revista va néixer amb mal peu. No és meva, però me l’he sentida com a pròpia. Els que la van promoure tenen molt de mèrit i açò sempre tindrà el meu reconeixement. Algunes crítiques que ha patit no em semblen justes. Les primeres setmanes algunes es queixaven del disseny i altres del preu. “Dos euros, és cara!”. Jo sempre els deia que tal vegada pagàvem cinquanta cèntims de més i que això suposava 26 euros l’any: menys que qualsevol quota. Si hom volia una cosa hi havia de contribuir. L’he comprada cada setmana. Guard tots els exemplars. És la meva contribució, la d’una persona que no n’era accionista però que volia una revista que parlàs de Menorca, cada setmana i en català.

    Alguns la trobaven tova: “Poca canya!”. Això és molt injust amb els redactors. No és fàcil omplir una revista cada setmana. Ni en Llorenç ni na Maria podien fer més del que han fet. Per treure pedaços bruts es necessiten proves i sense més temps no es poden trobar. Ningú no vol anar a la presó, ni pagar indemnitzacions, ni... Jugar-se la pell és dur. Hi ha herois, però no podem exigir a ningú que ho sigui. Sé el que van patir els dos directors i els redactors. Si a mi em costava escriure una mica més de quatre-centes paraules cada setmana, em puc imaginar què deu significar omplir pàgines i més pàgines. Una publicació setmanal també és una cosa complicada. Si comenta el que ha passat, la gent diu que no duu notícies fresques, però és que dir les coses abans que un diari és gairebé impossible! Ells treuen una edició cada dia i és molt probable que si un dimarts tens una bomba, el divendres –quan sortia la revista—ja te l’hagin trepitjada. Per això et veus obligat a comentar què ha passat i no què passarà.

    Estic decebut amb la resposta de la gent i no és cap retret. Si de bon començament el tiratge hagués estat alt, prest ho hauria estat més. Vull dir els suposats progressistes –que eren els més interessats que funcionàs, per raons òbvies—l’havien d’haver comprada com a inversió. Així, si se’n venien prou, prest se n’haurien venut moltes més. Efecte crida. Fins i tot l’haurien acabat comprant els “contraris” per veure què deien aquests desafectes. O no llegim una altra revista tot i no estar d’acord amb la seva línia? És millor?

    I bé, sense publicitat no es viu. Açò fot. Es complicat enfrontar-se a qui t’ha de mantenir. Si l’ataques no et posarà anuncis: tu mateix. On són els empresaris progressistes? On eren? Veig molta publicitat seva a altres mitjans. No és una crítica, car no tenc dret a demanar a ningú que inseresqui publicitat en un mitjà de comunicació si troba que no en traurà cap rendiment, ni a suggerir-li que no mantengui el suposats contraris a la seva ideologia. Si aquests progressistes hi haguessin col·laborat, la inversió a la llarga hagués resultat rendible. Més mitjans, més vendes, més rendiment: l’economia és així de simple i així de complicada.

    I bé, encara estic espès i no crec que hagi estat capaç de fer-me entendre. Ho deix estar, per avui.



11 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per mon 17 Mar 2008, 23:45

    el carrer esteia prou bé i és una llàstima.

    quan a la publicitat de l'ajuntament, crec que és ilegal el que ha fet el caòtic, això de donar molt a un i res a s'altra. Quan hi ha dues revistes a la teua ciutat, quasi bé idèntiques, has de ser equitatiu (de fet, si fos al contrari, el Iris ho hagués denunciat als tribunals).

    De banda d'això crec que hi ha hagut una pèsima gestió comercial a l'hora de conseguir publicitat d'empreses locals, per no dir nula.

    Escrit per Favaritx 18 Mar 2008, 00:51

    Tres reflexions sobre Es Carrer.
    1. No es pot fer una revista competitiva amb dos redactors.
    2. A banda del públic "militant", per a que una revista (o un cotxo, o un partit polític o un restaurant) tingui èxit ha d'oferir un bon producte al públic en general, atractiu, diferent, original i innovador.
    3. Desconec l'estratègia comercial però crec que no es va valorar prou el pes del Menorca quant a subscriptors, anunciants, empresaris, tradició...
    La pregunta del milió: un empresari, per progressita que es senti, deixarà d'invertir en un valor "segur" com el Menorca per passar a un de dubtós?
    És la quadratura del cercle, però fins que no et fas atractiu i generes impacte amb continguts, una bona campanya publicitària i paciència per consolidar-te, no et ve tota la resta (anuncis, més vendes, ressò).
    PS. En periodisme i en tantes altres facetes, el prestigi costa molt d'assolir i molt poc perdre'l. I és un intangible que (per sort) no es pot disenyar en un laboratori o fent estudis de mercat.

    Escrit per Francesc Sintes 18 Mar 2008, 08:26

    Coincidesc totalment amb els tres punts, Favàritx.

    Tanmateix hi vull insitir: amb més suport, els tres punts que esmentes s'haurien resolt. El problema era donar-hi la volta. Els accionistes --que no sé exactament qui són, en conec dos o tres-- hi van posar diners i interès. Els redactors no hi podien fer res més, els directors tampoc i podem dir el mateix dels col·laboradors.

    Alguns periodistes, més d'un, sempre m'han dit que el millor de la revista eren els col·laboradors. Això em sembla una mica injust. Els redactors s'hi han esforçat molt i són innocents. No hi ha culpables. Els empresaris no són una repartidora.

    El paper d'un ajuntament, ja sebeu quin, ha estat lamentable i vergonyós.

    Escrit per Tolo 19 Mar 2008, 18:43

    Ja m'estava bé que hi hagués una revista com aquesta, perque els mitjans de comunicació són tendenciosos quasibé sempre en un mateix sentit. No obstant, hem de reconèixer que Es Carrer també era molt tendenciosa en una altra direcció que els convenia a determinants sectors.
    Ara bé, el que no podem fer és plorara i dior que no ens donen ajuts econòmics a un ajuntament i per altra banda no fer públiques les ajudes (tetes de la màniga) que li atorgaven a aquest setmanari i en canvi no es donaven a d'altres mitjans de comunicació i revistes locals de Menorca.
    No tot s'hi val, i les mitges veritats no s'acaben convertint en un fet convincent, tot s'acaba sabent en aquesta petita illa i Es Carrer no ho ha contat tot.
    De totes maneres jua podien preveure que amb el seu PERIODISME poques empreses s'apuntarien a publicitar-se en un mitjà de comunicació.
    De totes maneres lamentam que un mitjà de comunicació que volia ser progressista s'hagi hagut de tancar, però la realitat és tossuda i ells no han dit tota la veritat i això s'acaba pagant.

    Escrit per Miquel 19 Mar 2008, 18:51

    Vull deixar unes quantes preguntes sobre la taula:
    Perquè Es Carrer ara vol culpar a l'Ajuntament de Ciutadella de la seva fallida?
    No eren una revista de vocació insular?
    Així idò encara que en fallés un es suposa que haurien tingut altres recursos?
    I per què no els han bastat tots els ajuts que els han atorgat per fer especials de festes, etc, etc?
    I que en sabem d'aquell fantàstic estudi de mercat que un parell d'economistes ens van vendre als accionistes? Ens van prometre que encara que estessim un any sense publicitat la revista era viable: Idò, no hem arribat als dos anys i açò que han tingut publicitat institucional del Consell i ajuntaments, diverses campanyes electorals, especials de festes etc, etc.
    Perquè no ens tornen a explicar els faulosos estudis de mercat?
    Em sento estafat!

    Escrit per Biel 20 Mar 2008, 17:14

    Estic d'acord amb la majoria dels comentaris exposats aquí, però voldria apuntar que:

    1. Es Carrer va néixer amb l'objectiu (i aquesta va ser la idea que es va vendre al principi, als accionistes, per exemple) de ser un mitjà de comunicació diferent, que oferís notícies des d'un altre prisma, sobretot amb l'anàlisi que comporta el fet de sortir cada setmana.

    Aquesta era la idea, i també atrevida, ja que francament no era fàcil. Al meu entendre, com a accionista i lector de la revista, crec que al principi es va intentar complir aquest objectiu. Hi havia informacions i reportatges que no eren del dia a dia, que no et trobaves als diaris, tot i que tampoc eren res de l'altre món. Però darrerament no era açò. El que et trobaves/t'oferien era un resum de les notícies de la setmana, sense anar més enllà. Crec que aquest ha estat un dels falls més grans de la revista, el canvi de rumb darrerament. Sense anar més enfora, el darrer número és un exemple: informació sobre el resultat de les eleccions (sense anàlisi en profunditat de l'escrutini, amb unes entrevistetes als candidats per complir i ja està), l'acord Consell-Coordinadora del Camí de Cavalls (una roda de premsa del dia anterior), un parell de pàgines de cultureta i una informació de ponent (on era la idea inicial d'oferir informació de les tres zones de Menorca, llevant, centre i ponent?).

    Francament, darrerament, la revista em queia de les mans. Només valien la pena els articles dels col·laboradors i prou. Res més.

    2. Si els estudis de mercat deien que hi havia un "forat" pel tipus de publicació que s'oferia, la realitat és que amb el producte que sortia darrerament aquest forat era difícil d'omplir, perquè el que et trobaves era el mateix que hi havia als diaris dies abans. O fallen els estudis de mercat o falla el producte que s'oferia. Em decant que el problema va ser el darrer.

    3. Davant d'aquesta situació, Es Carrer, també des dels seus inicis, però sobretot aquests darrers temps, no era un producte atractiu per molts, ni molt manco, per gastar 2 euros que valia. Com quedam: falta suport de la societat menorquina o Es Carrer no era el que hauria d'haver estat?

    4. Igualment, si hi havia falta de suport de la societat menorquina, en quan a volum de vendes i subscriptors, no es podia esperar el mateix del mercat publicitari. És ver que el mercat publicitari és molt difícil a Menorca, però em sembla totalment hipòcrita que es vulguin carregar les tintes -com s'ha fet des de la mateixa revista- a l'Ajuntament de Ciutadella perquè no els contracta publicitat. Ara serà que l'Ajuntament de Ciutadella és el culpable de la mort de Es Carrer? Em sembla un raonament totalment hipòcrita. Per què han de ser les administracions les que hagin de sufragar els costos principals d'un mitjà de comunicació? No haurien de ser les empreses privades? Vegent els cent nombres d'història de Es Carrer, la publicitat d'empreses privades va brillar pràcticament per la seva absència. I açò és el senyal més inequívoc de la penetració d'un mitjà de comunicació a la societat.

    5. En conclusió, la roda no va funcionar: no hi havia un producte atractiu, no hi havia interès en comprar aquesta revista, i tampoc de les empreses en posar-hi publicitat. És l'a-e-i-o-u que ha de funcionar en tot mitjà de comunicació, i aquí, totes les passes d'aquesta roda han fracassat.

    Crec que m'he passat amb aquest anàlisi, però és el que veig. Crec que tampoc estic sol, sinó que altra gent pensa com jo. Lamentablement, ara només podem dir, RIP, Es Carrer.

    Escrit per Francesc Sintes 20 Mar 2008, 18:26

    L'Ajuntament de Ciutadella no és el culpable: teniu la raó. No ho és perquè la revista era menorquina i no exclusivament ciutadellenca. Altres ajuntament tampoc no hi han posat gaire publicitat, tret del de Maó.

    El que sí que es pot afirmar és que s'editava a Ciutadella i que quan en feien tres, de revistes, tampoc no va ajudar gaire. Persecució política? Crec que sí, tot i que ho entenc. Ara mateix record que amb l'anterior Govern de la CAIB un anunci es publicava a tota un pàgina a altres setmanaris i a mitja a Es Carrer. Alguns anuncis ni hi apareixien. Aquí sí que hi havia banda. El cas de l'Ajuntament és un altre.

    Quant als accionistes, em permetreu que no digui res perquè ignor com ha anat la cosa. Només en coneixia dos fins dimarts que vaig conèixer el tercer. No sé si els han enredat o no. Vull creure que no i, de moment, açò és el que crec.

    Escrit per Bujot 24 Mar 2008, 10:35

    quin bujot t'ha agradat més enguany?? jejeje no t'emprenis hombre... a jo m'ha agradat es borb', i no m'ha agradat en Triay... encara que l'eslògan no era dolent del tot, au siau!

    Escrit per Francesc Sintes 24 Mar 2008, 11:48

    Mira, almanco es borb no és un "home". Cremar en Triay (o qui sigui) no em sembla gens bé. El carrer és de tots, no dels bars.

    Escrit per Ignasi 24 Mar 2008, 15:53

    Ja li ha donat a n'es bar s'oficina en Triay el que els hi tocava, no heu llegit sa carta a s'Ultima hora i al Menorca, la trop encertadíssima, avam si n'aprenen Quico Pinxa (nº2 del PMQ que va a s'oficina) i companyia, ara veurem sa sanció que els hi cau per haver tancat es "tendall varies vegades" ses normes son per tots i s'han de respectar...ja esta bé d'invadir es espais públics en favor des privats.

    Escrit per Pepi Lorenzo 28 Abr 2008, 12:56

    Hola
    Antes de nada quiero pedirte disculpas por el atrevimiento de escribirte sin conocerte pero ando buscando trabajo en Menorca para las 4 semanas que tengo de vacaciones en agosto. Soy una mujer de 45 a ños de Barcelona. Me gustaría estar en una casa particular cuidando de niños o mayores y de la cocina. Mi trabajo habitual es de comercial por las tardes pero dedico las mañanas a atención a personas, he cuidado de un niños durante año y medio, de una persona mayor diabética durante 3 meses, he trabajado como monitora de comedor y actualmente soy voluntaria en el hospital materno infantil Sant Joan de Deu de Esplugas. Siempre compagino mi trabajo con estas ocupaciones por que necesito el trato personal y humano. Soy muy apañada pues me gusta elmundo de la dietetica, practico vida y habitos sanos. Me gusta la Naturaleza, leer, pintar, la cocina, escuchar a los demas, hablar y trabajar. Quizas puedas hacer llegar esta nota alguien que pudiera serle de interés. Mi telefono es 936547756 y mi e-mail essenciales@yahoo.es. y enviare mas informacion y curriculum mio.
    Gracias y un saludo
    Pepi Lorenzo

Deixa el teu comentari








 authimage