La veritat sobre Iberia i Menorca

Escrit per Francesc Sintes Giménez | 29 Jul, 2007
    Iberia ens vol deixar sense vols de connexió amb Barcelona i la gent es queixa. Ara és hora! La societat menorquina en culpa la companyia i als polítics ja els va bé. En realitat, l'operació és molt més complexa i convé parlar-ne. Els vertaders culpables són uns altres: PP i PSOE, especialment, però també UM, PSM, ERC i tots aquells partits que permeten que els dos grans ens fotin el pèl. Fa mesos que estic recollint informació sobre el tema dels aeroports espanyols. En faré un petit resum.


    Quan fa uns anys es va construir la terminal T-4 de l’aeroport de Barajas –el pressupost de la qual era de 6.200 milions d’euros, però que en va costar 7.000--, el Govern central ens va clavar una ganivetada a tots. La T-4 va costar el doble que els dos aeroports de París. AENA, l’entitat pública que gestiona els aeroports espanyols –un model arcaic que solament s’empra a Romania--, havia invertit un 58 % del seu pressupost entre 1994 i 2003 a l’aeroport de Madrid. En aquesta quantitat, no hi havia inclòs el cost de la T-4! Per contra, a Balears, hi invertí un 7%. Això suposava, segons Esperanza Aguirre, que el 10 % del PIB de Madrid, provindria de l’aeroport. Altres fonts eleven la xifra al 18 %. Aleshores, el Govern havia decidit atorgar la terminal a Spanair, però Iberia va recórrer i va aconseguir-ne la gestió.

    Posteriorment, van començar les obres de la terminal T-Sud del Prat, que havien de costar uns 1500 milions. I dic havien, perquè habitualment les obres públiques de l’Estat a Catalunya acaben costant un 80 % del pressupost. Per a Iberia, la possibilitat que l’aeroport del Part anàs a parar als grups Star Alliance o Skyteam, era un cop difícil de suportar. Per a la T-4, simplement seria la ruïna. Els principals ingressos d’aquest terminal provenen del pont aeri, el més rendible del món. Iberia, com ja he dit, és la companyia que n’ocupa els slots, amb el reforç del grup a què pertany: One World. Si el Prat acabava essent un aeroport que li fes competència, Iberia tindria problemes i la superdeficitària T-4 encara en tindria més. Per aquest motiu, calia frenar l’arribada de l’AVE a Barcelona, cosa que tots els governs de l’Estat han fet de meravella. Ara, quan ja és a punt d’arribar-hi, intenten que el seu traçat passi per sota de la Sagrada Família i la Pedrera, amb la intenció –més que probable—que la societat civil catalana endarreresqui una mica més les obres. Les grans beneficiades tornen a ser Iberia i la T-4.

    Iberia vol tombar els rivals. La millor manera de fer-ho és aconseguint la gestió de la T-Sud del Prat i ocupar els seus slots amb la seva filial de baix cost (low cost) Clickair. Això, de rebot, ens perjudica a nosaltres, els menorquins. Cada cop que vulguem viatjar tindrem problemes. Per començar, ja ens surt més car a l’estranger. Si abans podíem sortir de Barcelona, ara sovint hem de passar per Madrid, a mantenir la T-4, cosa que ens encareix les vacances, per exemple, un mínim de 300 euros. Els nostres polítics, mentrestant, continuaven tancant-nos l’accés a la nostra porta natural amb el món (Barcelona) i ens abocaven a Palma i Madrid. La mania de voler-nos agermanar amb Palma és patètica. De fet, el que passa a Palma té per a molts menys interès que un partit de beisbol (i açò que m’agrada aquest esport). I Madrid queda enfora. Fins i tot Alger és més a prop de Menorca. Repetesc, la nostra sortida natural –per a estudiar, anar al metge, sortir al món, etc.--, sempre havia estat Barcelona, no Madrid.

    Ara, Iberia, ha vist que pot patir una sotragada econòmica si no aconsegueix que els empresaris catalans –que ja han dit prou i s’han mobilitzat amb l’ajut de la societat civil— acceptin el seu nou pla. Fa una setmana anunciava que optaria a demanar la gestió de la T-Sud. Per fer-ho més creïble, prometia adquirir 33 nous avions (a 200 milions d’euros cadascun, preu de catàleg) i d’obrir 10 rutes intercontinentals des d’aquest aeroport. Quan l’ataquen, reacciona.

    Podria continuar, però m’aturaré per no cansar. La realitat és que les Illes som maltractades per l’Estat (és a dir, PP i PSOE). Patim un dèficit fiscal del 15 %, la regió més perjudicada del món! El mateix govern d’en Matas deia que amb el finançament del nou Estatut, el nostre PIB creixeria un 4 % addicional. Fa pensar. És imprescindible que el cínic senyor Solbes publiqui les balances fiscals de l’Estat. Mentre no ho faci, n’hi ha que continuarem rebent i altres que hi guanyaran molt. La T-4, que hem pagat entre tots, és una llosa que ens costa un ronyó. I de passada, ens tanca les portes de sortida cap a Barcelona. La resta són excuses. Iberia, com a empresa privada, solament defensa els seus interessos. Hi té tot el dret. Cal que nosaltres, els nostres empresaris inclosos, també defensem els interessos

    (No era la meva intenció penjar l'article a "El Claustre", però ja m'ho han demanat sis persones i he decidit que podríem discutir sobre el tema).


15 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per Joan Martínez 30 Jul 2007, 16:41

    Ei Francesc,
    Ja saps per algun escrit l'afecta que tenc per Mallorca, i el tema aeri és una prova més de la meua postura. Menorca està a l'ombra de Mallorca, i així serà molt complexe poder desenvolupar una economia pròpia. Al s.XIX va ser possible, perquè els naviliers menorquins mantenien i obrien rutes amb Barcelona. Sempre Barcelona. Sens dubte, la història és una bona mestra.
    Mallorca i Son Sant Joan són una nafra per a l'economia menorquina, i més encara si ens volem dedicar al turisme. Sense connexions aèries ens ofegaran!!! I no penseu que aquest nou govern sigui un revulsiu, Menorca cal de moltes low cost, i de rutes a l'hivern que ens connectin amb Barcelona, Londres, Frankfurt amb Main...

    Escrit per Francesc Sintes 30 Jul 2007, 16:58

    Joan,

    Tens tota la raó. Amb el transport marítim tenim un problema gros. Ens fan un dic per comprar a Mallorca, cosa que encareix els productes. A més a més, subordinar-nos a Mallorca no ens ha dut res de bo i Madrid és mlt enfora.

    Com tu dius, la història és sàvia.

    Escrit per xec 30 Jul 2007, 20:07

    Joan i Francesc, certament els nostres naviliers preferentment van comerciar amb Barcelona; però també amb Sóller, Marsella, Alger, Oristano, València i Alacant,... Aquestes linees comercials van desapereixer amb els grans vaixells de ferro, i es va concentrar la nostra dependiència amb Barcelona, unificant las càrregues amb aquest port i amb el port de Maó. Com sabeu el transport marítim és econòmic si es fa en grans barcos i aquests van plens, i amb el tema portuari la competència entre ports i companyies pot fer més mal que bé, ja que si operam a través de dos ports ho tindrem que fer amb vaixells més petits i probablement aniràn mij buits (ja que el mercat és el que és i això encareix molt el transport i és molt negatiu per el medi ambient).
    Faig aquest comentari perque ancara crec necesari que el projecte de dic de Ciutadella contempli un estudi econòmic mínimament serio, i no l'han fet. Com senyala en Francesc podria fer més mal que bé, ancara que a nivell de pasatjers sí que pot atracar a molts de catalans a visitar-nos, i deixa un espai necesari dins el port per l'activitat nautica.
    El transport aeri és vital; però a un món globalitzat pos molt en dubte que la solució passi per més "independència" en aquest terreny. No crec que un ministre tengui massa capacitat de controlar les grans companyies aeries, imaginau-vos un govern balear o el propi Consell Insular.

    Escrit per Joan Martínez 31 Jul 2007, 12:01

    Sí, el que dius és ver Xec, rere el dic no hi havia un projecte molt seriós, el que es va aprovar era un dic d'urgència, calien d'un projecte poc ambiciós i fàcil... no es van voler complicar en fer estudis econòmics que haurien conduït a no construir-lo.
    L'aeroport de Menorca en canvi és vital. Que Ibèria ens redreci a les tres connexions de Clickair és nefast -vaja, pels preus no tant!-. La "independència" passaria per buscar una solució per mantenir rutes aèries des de Menorca. I no esperem que la solució ens la facin des de Mallorca, Son Sant Joan és entrada d'un bon grapat de línies aèries, per a un mallorqui Europa és a un simple avió. Un poc finides les obres a Menorca tindrem un bon aeroport, però només durant 5 ó 4 mesos. Pens que una illa turística no s'ho pot permetre... Si ens hem de promocionar en els mercats europeus ho hem de fer amb una base sòlida. Per a que un rus, un polonès, un hongarès, un suec etc. ens visitin han de passar tota una odisea d'aeroports que de vegades no surt a compte. I clar, a l'hivern, amb la pèrdua de connexions és i serà encara un exercici més complicat.

    Escrit per Francesc Sintes 31 Jul 2007, 12:38

    El cas del port de Ciutadella és absurd. O es fa, o no es fa --jo hauria preferit que no, però tampoc no ho tenc clar del tot--, el que no pot ser és fer una mariconada. I no em referes en aquest dic de consens, l'altre --el del PP-- era més bèstia i no aportava res que no aporti aquest. El problema del tràfic de passetgers (durant un mesos, convé que no ho oblidem) és la part minñuscula del pastís. Els passatgers que tant demana la indústria turística vénen amb avió. La qüestió importantés des d'on ens han d'arribar les mercaderies. Dubt que Alcúdia sigui una bona solució. El nostre gran port hauria de ser el de Barcelona i a partir d'aquest cap a tot el món. però clar, el PSOE i el PP van preferir escanyar dos ports que podrien ser els més important del sud: Barcelona i València. La gran beneficiada serà Marsella. De moment, els que es mengen l'arròs són els de Rotterdam. Tot el que va a Orient surt d'allà. Per què no ariba als ports esmentats? Simple: no hi ha connexió ferroviària. Si entost de fer la bestiesa de l'AVE Madrid-Sevilla s'hagués comunicat aquests ports amb Europa, amb els benficis es pagava la línia de tren d'alta velocitat esmentada. Mentre Madrid vagi a la seva, no hi res a fer. És la locomotora, diuen, de l'Estat (Catalunya encara la supera, però de poc), però la indústria és a Catalunya i el País Valencià. A Madrid hi ha molts de serveis... i multinacionals.

    Escrit per oreneta 31 Jul 2007, 17:16

    ...la història es repeteix. Ara, tal com abans en muntar-se la xarxa ferroviària al XIX. Radial, centrípeta, pirundilínia, oh madrid me mata

    Escrit per carlets 02 Ago 2007, 13:02

    No creieu que hauríem de començar a discutir sobre el port de Ciutadella i el turisme nàutic i tot el que s'hi refereix? Espero que en Francesc Sintes algun dia toqui aquests temes al Claustre

    Escrit per Andreu Camps 02 Ago 2007, 13:08

    Bon tema carlets, però encara ens deu l'explicació sobre la crisi del centrisme i d'UCM. Quin és el més important? Quin ha de tractar primer? Què passarà amb UCM?

    Escrit per Francesc Sintes 02 Ago 2007, 14:20

    Els dos temes havien (o haurien) de sortir, però val a dir que d'UCM, pas del tot i em sap prou greu. De fet, pas de tots els partits i ara mateix m'estic plantejant de "reposar" una temporada; és a dir: aplicar la clausura al Claustre i deixar d'aparèixer a la premsa. N'estic un poc fart o, com a mínim, cansat. Ara necessit més tornar-me a dedicar al que de veritat m'interessa: llegir i a treballar (fer quelcom de bo) a favor d'Israel. La resta m'embafa una mica. Com que la setmana que ve s'acaben les meves primeres vacances...

    Escrit per tònia 02 Ago 2007, 14:36

    Tothom té dret de descansar... Ara que la gent et proposa temes: fa unes entrades escrivíem sobre funcionaris i oposicions fetes a mida. Podries xerrar del tema. I ja que hi ets digues què trobes que algú el facin funcionari del consell per dedicar-se a la normalització lingüística sense ser llicenciat en filologia catalana i tenint un títol d'història. Trobes que és lícit?

    Escrit per Francesc Sintes 02 Ago 2007, 14:48

    Si et refereixes a qui pens, quan hi va entrar no existia el títol i les bases demanaven filosofia i lletres. A part d'açò, en sap molt més que un 99 % de llicenciats en filologia catalana i té més títols sobre el tema que cap persona a Menorca. Amb diferència. A més amés, continua dedicant-s'hi una burrada d'hores. Et puc assegurar que a casa en fa moltíssimes i sense cobrar res. Ha donat un fotimer de cursos gratuïts a immigrants, etc., i sense cobrar un duro. I no va entrar per dedicar-se a normalització lingüístic en el sentit que tu dius, sinó perquè aleshores demanaven algú que escrivís correctament en aquesta llengua. I açò, t'assegur que ho fa més que bé. Lícit? Si no existia la titulació, com l'havia de tenir?

    Escrit per Francesc Sintes 02 Ago 2007, 14:54

    Tònia,

    Et sembla normal que un metge dirigesqui la Real Academia de la Lengua Española? No hauria de ser un filòleg? És el mateix cas? No ho sé. És lícit? tampoc no ho sé. I que alguna de les cadires de la mateixa institució l'ocupi un dibuixant? Trob, només que trob, que entost de parlar de lícit ho haríem de fer de si és normal. Evidentment, normal, normal no és

    Escrit per tònia 02 Ago 2007, 15:16

    Bé, no t'enfadis... La titulació existia dins la general de filosofia i lletres hi havia els estudis de filologia i les mencions en català... deixem-ho córrer: volia dir Govern Balear i ho deia per la germana de n'Antich. Em sap greu que hagi ferit a qui no s'ho mereix. Disculpa.

    Escrit per Francesc Sintes 02 Ago 2007, 16:39

    No m'he enfadat. És un tema que es repeteix altres vegades. I tens raó que no és normal. Em pensava que et referies a la mare de les meves filles. Va ser una de les primeres coses que li vaig comentar quan la vaig conèixer. Si vols en podem parlar, cap problema. Del cas de la germana de n'Antich, també en puc parlar. Una vegada m'hi vaig mig aferrar quan treballava a la Conselleria (ella), aleshores comandava el PP. Finalment, vam acabar teninit una bona relació... telefònica.

    Escrit per Talaiòtic 02 Ago 2007, 21:40

    Francesc, entenc que et cansis, unes vacances no venen malament a ningú, són necessàries per recarregar piles i jo mateix en començ a partir de demà, però si clausures el Claustre et trobarem a faltar i molt!

Deixa el teu comentari








 authimage