Desdoblem

Escrit per Francesc Sintes Giménez | 26 Mai, 2007
    Tenim uns polítics que són una monada. Uns autèntics encants. Val a dir que hi ha associacions que estan a la seva alçada. Tenen tan poca cura amb el llenguatge –tant si escriuen, o parlen, en català com si ho fan en castellà—, que em fa mandra votar-los. Els repeteixen una i mil vegades que les expressions "a nivell de", "en base a" i "des de la..." són incorrectes, però ni cas: a insistir. El que em fa més gràcia, o pena, és que quan una llei que ha estat aprovada conté un d'aquests errors, no el poden corregir. Curiosament, si l'errada és en una xifra sí que es refà. Deuen ser tots de ciències.


    Últimament els agrada repetir “des de l’honestedat”, “des de la prudència” i des de no sé quantes coses més; i jo em deman: on són la honestedat i la prudència? La preposició “des” (acompanyada per ‘de’) en català, o “desde” en castellà, només es pot emprar quan es refereix a espai o temps. Així, hom pot dir “des de ca nostra” o des d’ahir vespre”, i prou. Tota la resta són un intent de demostrar que saben parlar, quan l’única cosa que saben és fer-ho “des de la ignorància” més absoluta (una expressió incorrecta però que veig que és l’única que saben entendre). Fa afrontar sentir-los.

    Darrerament s’ha posat de moda parlar del “desdoblament” de la carretera general. Algú s’ha posat a pensar què vol dir “desdoblar”? Hi ha algun il·luminat, o lletraferit, que hagi cercat al diccionari la definició de la paraula? Confii que no ho faci, ja que s’enduria una sorpresa majúscula. En castellà, per exemple, es pot “desdoblar la ropa”, si prèviament “la habían doblado” o “fraccionar un compuesto en sus componentes o elementos”. En català, el significat és gairebé el mateix. Per tant, les persones que volen desdoblar la carretera deuen exigir separar el quitrà de la grava i poca cosa més. Filant molt prim, podríem entendre que volen dividir l’actual via (que és de doble circulació) en dues d’un sol sentit, amb la qual cosa els avançament serien del tot impossibles i n’hi hauria prou a trobar un bromista que circulés a 30 quilòmetres per hora per anar de Maó a Ciutadella en un dia i mig, o dos. O no arribar-hi mai si el de davant acabava la benzina.

    No pensar el que dius, té aquestes coses. En realitat, desdoblar no és multiplicar, sinó dividir. De fet, el que demanen és fer una autovia –que imiti la ronda Sud de Ciutadella--, però els fa por dir-ho clarament per tal que el rebuig popular no els comporti una revolta com la que hi ha hagut a Eivissa; o bé exigeixen quatre carrils. Per aconseguir quatre carrils i desdoblament a la vegada, la solució seria: fer vuit carrils i posteriorment dividir-los per la meitat per tal que n’hi quedassin quatre. Una feinada. I és que si no en feien vuit, un cop construïts els quatre (doblar), els haurien de desdoblar, amb la qual cosa tornaríem a quedar com avui. Açò sí, les molèsties per als conductors per tot aquest desgavell haurien estat agradoses.

    Sobte, d’altra banda, que els desdobladors que no saben què és desdoblar proposin l’exemple de la ronda abans esmentada com a mostra del que pretenen. He circulat diverses vegades per aquesta via i amb tanta rotonda, acab arribant abans a la meva destinació si no hi pas. Si feien el mateix a la carretera general, anar de Ciutadella a Maó seria una manera excel·lent per admirar el paisatge, però de cap manera hi arribaríem més prest. Per fomentar l’afecció per l’ornitologia, seria una idea de primera.

    Tanmateix, si el que volen és desdoblar la ronda Sud de Ciutadella, tenen tot el meu suport. Convertir els quatre carrils actuals en dos, pot ser una cosa ben interessant. El material recuperat sempre es podria emprar com a peltret per omplir el dic del nou port de Ciutadella. Més que res per aprofitar-lo. En definitiva: cada cop tenc més ganes d’afiliar-me a un d’aquests grups neoprogressistes que hi ha per Menorca. Senyor Camps, esper la papereta d’inscripció. Abonaré cada més la quota. És més, em pot cobrar doble durant mig any i amb el que li sobri es podrà comprar un diccionari de català i un de castellà, més que res per no continuar dient exactament el contrari del que pensa. En això, en castellà, li diuen “doblez”. I encara tenim prou sort que no ha començat l’educació trilingüe, ja que llavors trob que els ventalls seran molt més grans.

19 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per Pau 26 Mai 2007, 15:18

    Molt bo

    Escrit per Francesc Sintes 26 Mai 2007, 15:33

    Em fareu posar vermell!

    El vaig llirar a UH dimarts i encara no ha sortit publicat, per això l'he penjat aquí. Supòs que no me l'ha publicat per culpa de les eleccions, mai no m'havia passat. Amb el Menorca sí. durant prop d'un any no em van publicar res. En alguns casos, no ho puc entendre: una denúncia sobre la prostitució, una altre sobre la policia municipal de Maó (que va maltractar un vell)...

    Escrit per Canya 26 Mai 2007, 15:51

    Frences, estàs sembrat. El teu escrit posa en safata la falta de coherència d'alguns dels polítics que ens governen i dalguns que ja es veuen d'alt la sala.
    Al manco se donessin conte de les mancances pròpies
    podrien solventar els problemes que els ciudatants
    tenim.
    Els votants també ens interesa alhora de elegir candidats que el manco estiguin preparats, culturalment i humanament.
    Demà tots a votar!

    Escrit per escorsana 26 Mai 2007, 16:15

    ingeniós com sempre. Però si una cosa que està doblada la desdobles... tindràs més espai d'aquella cosa, no? si suposem que la carretera està doblada i la desdobles, tindràs el doble del que tens ara; de totes maneres d'acord amb que el terme no és el més apropiat, però si no ho tenc mal entès aquest "palabro" va sortir del pacte de progrés per passar de 2 a 4 els carrils de la carretera de inca a manacor. De tota manera, jo sí que estic d'acord en que d'una manera o d'un altre hi hagi dos carrils d'anada i dos de tornada a la carretera general.

    Escrit per Zinzano 26 Mai 2007, 16:20

    Haurem de demanar explicacions públiques a JJ Pons-Fraga. Un article així no podia quedar al calaix. Açò tindrà conseqüències. Esperarem que surti publicat demà diumenge. Una cosa està clara: o es fa quelcom amb aquesta carretera general o es prohibeix l'activitat econòmica de les empreses de lloguer de vehicles...

    Escrit per Orellut 26 Mai 2007, 16:36

    Francesc,
    el que hi ha és poca imaginació. El CIMe hauria de dotar d'una embarcació estil es Vaporet que faci la travessia del port de Ciutadella al port de Mahó, quan bufi tramuntana, faria la ruta del sud i quan bufi migjorn, xaloc o llebeig, faria la ruta del nord. En un viatge marítim d'aquestes característiques, fins i tot, podríem enrocar i fer gambes amb qualque mahonesa. Pensem-hi.

    Escrit per a la regalada 26 Mai 2007, 18:14

    francesc, no desdoblis mai els teus escrits.

    Escrit per Francesc Sintes 26 Mai 2007, 20:09

    La setmana passada van estar a punt d'aprovar la reducció de la velocitat a 80 km/h. En açò, prest o tard, ho veurem. Aleshores, em deman si serà tan necessari fer quatre carrils. A Suïssa ja s'ha reduït la velocitat. Alguna cosa s'ha de fer per deixar de consumir tant de combustible.

    No som partidari de prohibir activitats, però estic d'acord amb Zinzano en el fons: hi sobren els cotxes de lloguer.

    El que vol fer en Damià borràs, 20 tercers carrils, em sembla una mesura prou encertada. Opín que hauríem de provar-la una temporada i veure com va. Convé no deixar de banda el problema que suposaria no poder girar a l'esquerra si es feien quatre carrils.

    Escrit per rocasalada 26 Mai 2007, 22:33

    Per a qui li faci ganes poder-se fer un idea del que és un desdoblament, li recoman d'entrar a www.flickr.com, i teclegi "eivissa obres" al cercador inicial. Li apareixeran 4 pàgines d'açò que el senyor Pepe Seguí diu que farà a Menorca en cas de guanyar.

    Escrit per segon premi 26 Mai 2007, 23:27

    Algú ha tingut l'experiència d'anar cap a Maó devers les vuit del matí i haver estat avançat veloçment per un cotxe, un cotxe que t'avança a tú i amolts d'altres, i després haver-lo trobat esperant en una rotonda o en un semàfor. A mí m'ha passat. I no un dia ni dos. Me'ls seguiré trobant amb la carretera doblada?

    Potser algú d'aquí em coneixerà. Tenc la debilitat de saludar amistosament aquests individus quan estic esperant al seu costat en la rotonda o el semàfor en qüestió.

    Escrit per Francesc Sintes 27 Mai 2007, 02:01

    M'apunt a la idea d'anar de Cabildolàndia a Maó en barca. S'ha d'aprofitar el dic per poder anar a veure la famosa lletra H. Pel nord o pel sud, sempre podrem veure xalets arreu.

    Encara confii que UH publiqui aquesta banaulada, al Menorca ja no hi envii gairebé res, així no m'empreny.

    La meva cunyada cada dia em passava abans d'arribar a sa cosata Nova i cada dia arribàvem junts al semàfor del molí. com que jo girava a la dreta i ella a l'esquerra, encara la passava. I fa molts d'anys que no super mai els 90 km/h. Ella supera els 130 amb escreix.

    Escrit per ona 27 Mai 2007, 20:15

    El problema són les necessitats que ens cream. Jo, encara que tenc el carnet, evit conduir tot el que puc i quan ho faig no passo dels 90 km /h. Si es consolidàs un transport públic de qualitat i es prenguessin mesures per evitar els excessos de velocitat podriem deixar de justificar coses innecessàries. I no em crec que sigui justificable "doblar" la general per dos mesos en què el volum de cotxes augmenta. Sentint alguns comentaris, sembla que durant juliol i agost sigui impossible transitar per la general. No exagerem que no n'hi ha per tant...

    Escrit per Francesc Sintes 27 Mai 2007, 22:12

    Totalment d'acord ona, per dos mesos no es pot justificar. Donem l'oportunitat al CIM de veure com funciona amb els tercers carrils. Sempre hi som a temps i esper que mai no necessitem de haver d'acceptar que la minoria que vol ampliar-la acabi guanyant i fent malbé l'illa,. Algú s'imagina es pla Verd amb una carretera de 50 m?
    Horrible!

    Escrit per Orellut 28 Mai 2007, 13:58

    Avui he vist l'article publicat al UH-menorca, en lletra grossa i amb il·lustració. Si ets un considerat, també.

    Escrit per Francesc Sintes 28 Mai 2007, 14:00

    M'estranyava que no el publicassin, en JJ tindrà molts de defectes però mai no m'ha censurat res.

    Escrit per sa monea 28 Mai 2007, 14:34

    Aquí trobareu un articlet que parla del desdoblament i del temps real que ens faria guanyar:

    http://jaquehisom.wordpress.com/2007/05/18/la-necessitat-del-desdoblament-de-la-carretera-general-quatre-dades/

    Escrit per Francesc Sintes 28 Mai 2007, 15:09

    Monea, hi ha massa gent que no ha descobert el plaer de viatjar a una velocitat no supersònica. Divendres passat li ho comentava a en Toni Camps, amb qui em duc molt bé, encara que costi de creure.

    Escrit per Kel 28 Mai 2007, 16:31

    Redei, açò de què els de Maó vengui gratis cap a Ponent ho trob una desconsideració capitalina. Haurien de pagar peatge. Com tot quisqui! I els que hem d'anar a Maó per obligació administrativa i/o sanitària, el viatge ens hauria de sortir de franc, quilometratge més dietes! No hi ha dret! Implantem un peatge a la carretera general i en Damià Borràs a la caixa, fent arqueig cada fosquet.

    Escrit per Francesc Sintes 28 Mai 2007, 16:44

    Ets un home just, Kel. M'apunt a la proposta

Deixa el teu comentari








 authimage