Independentisme avui (3)

Escrit per Francesc Sintes Giménez | 10 Feb, 2007


    Segle XV, la Corona d’Aragó és poderosa com mai no ho ha estat. Això d'ostentar poder sempre ha mudat, encara que sigui una bajanada. És precisament en aquest moment quan es produeix el primer divorci –en realitat, desencontre-- entre Barcelona i València. El motiu és el tràfic marítim. El port de València assoleix una importància superior a la del de Barcelona. La producció literària del País Valencià també supera la catalana.

    No vull, amb l’exemple anterior, parlar de grandesa ni d’importància en el sentit que molts l’entenen, sinó en el comercial. Als Països Catalans hi ha cinc ports –n’hi ha més: Sagunt, Tarragona...—que Déu n’hi do el que podrien arribar a fer per al país i per als seus ciutadans. Descartem, fins i tot, els tres de les Illes, com a grans bases d’operacions comercials. El fet és que València i Barcelona, en l’ordre que vulgueu, podrien ser la porta d’entrada a --i de sortida de-- bona part d’Europa per mantenir un comerç important amb Àsia.

    Quan s’ajunten castellans i aragonesos –o quan els castellans s’annexionen la Corona d’Aragó--, la situació era una. En descobrir Amèrica –independentment de si Colom era català, genovès o japonès amb els ulls desestirats— els ports castellans passen a dominar el comerç marítim que s’aboca cap a Amèrica. Els catalans, en són exclosos o gairebé. Segles més tard, dos fets històrics poden canviar aquesta situació: l’obertura del canal de Suez i la puixança econòmica asiàtica. Tanmateix, l’entrada dels productes asiàtics a Europa no es fa ni per Barcelona, ni per València, ni per Marsella ni per Gènova, ni paren al Pireu: la porta d’entrada i de sortida és Rotterdam. Europa paga més del que caldria per comprar i vendre productes que provenen d’Àsia –el que suposa haver d’allargar tres dies, d’una manera innecessària, les rutes marítimes--. Dic “innecessària” amb tota la prudència del món, ja que no té altre remei. Ni València, ni Barcelona ni cap dels altres ports esmentats disposen d’una cosa imprescindible per estirar els vaixells: una xarxa ferroviària com cal. Sense estacions de tren des d’on surtin els vagons per distribuir (o per recollir els que hi arriben) els productes que van i vénen d’Àsia. L’Estat espanyol és tan llest o tan absurd que prefereix mantenir aquesta debilitat abans que no haver d’arriscar-se a témer una separació de part del territori sagrat i intocable. La Constitució i el sòl patri deuen estar fets del mateix material. Espanya prefereix ser un país poderós a mitges (el vuitè del món) que no haver de patir per si de cas hi ha un risc de divorci.

    Un estat, el nostre Estat, que primer uneix Madrid amb Sevilla, que no Barcelona i València amb Europa (i amb Madrid, si així ho voleu), no mereix la meva estimació: és una estat que no té sentit comú. Encarregar-li que gestioni les nostres finances és com donar diners a un ludòpata. Segons els economistes, a partir de tres-cents quilòmetres el transport de mercaderies surt més rendible si es fa per ferrocarril. Si no arriba a travessar aquesta distància, la carretera segueix essent el mitjà més adequat. Us imaginau quina importància aconseguiria l’Estat si fos la porta marítima d’Europa? La situació física de la Península és ideal en tots els sentis; i si no que ho demanin als immigrants clandestins o als distribuïdors de droga. Si es millorava la xarxa ferroviària mediterrània, en pocs anys l’Estat obtindria per adequar tota la de la resta del paí. Entost de fer això, ha preferit començar per crear una ruta absurda (Madrid-Sevilla) i acabar per imposar-nos un jou que pagarem tots durant dècades: la T-4. Un estat així, no el vull per a res. D’un altre, en podríem parlar.

    Acabaré amb una dada contrastada. Qualsevol aeroport que superi el milió de passatger anuals és rendible. Els anglesos, que són centralistes però no bojos, inverteixen els guanys obtinguts per aquest concepte a millorar la xarxa ferroviària. És l’aeroport el que s’encarrega de fer que el tren hi arribi. En paga les obres. A Espanya, l’Estat no vol donar autonomia als aeroports. La intenció és òbvia: disminuir el dèficit de la T-4. I a Austràlia el govern va caure perquè el teatre de Sidney va costar molt més del que s’havia previst! Quina diferència! Però, clar, a Espanya PP=PSOE en tractar temes en què hi ha els Països Catalans pel mig. Els empresaris catalans afins al PP i al PSOE comencen a obrir els ulls. El mateix José Maria Lara –president i factòtum de Planeta—ja es queixa del tracte que rep Catalunya. El cop blau col·lateral que rebem de rebot encara no és suficient per deixondir els de Menorca. Cada dia ens allunyen més de Catalunya (que és més a prop) però no remuguen. Hi perden diners i resten ben cofois.

    Continuarà...

17 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per Carles 10 Feb 2007, 13:53

    Què en pensen a UCM del teu independentisme? Compartes part del que dius, però encar no m'has aclarit el tema dels argentins.

    Escrit per Frances Sintes 10 Feb 2007, 14:06

    Carles, una mica més i ens creuam pel Clautre.

    A UCM no estan gaire d'acord amb la meva postura. com he dit altres vegades, pretenc que es convertesqui en un partit nacionalista. Si no ho aconseguesc, la meva militància té data de caducitat. De qualsevol manera, mai no el deixaré abans de les eleccions locals: confii en n'Agustí i crec que Ciutadella necessita una persona assenyada com ell al Saló Caòtic.

    Dels argentins (i els cubans)en parlaré quan acabi
    les reflexions. Serà la volada que tancarà la sèrie. El perill que veig en aquests dos col·lectius, només és cultural. el dels cubans és relatiu, perquè són pocs; argentins n'hi ha uns sis mil a Menorca, però la meitat són comunitaris perquè han obtingut la nacionalitat italiana. O és que algú creu que a Menorca hi ha més de 3000 italians?

    Escrit per Cabopipa 10 Feb 2007, 14:26

    Agustí Anglada, ¿una persona assenyada) No fotis, tu. Deu tenir senyals castrenses o el seny del llop trasvestit amb pells d'ovella.

    Escrit per Frances Sintes 10 Feb 2007, 14:44

    A Cabopipa,

    Discrep. N'he parlat molt, amb ell, de l'exèrcit. Per començar, és a la reserva. A més a més, no és gens partidari dels conflictes armats. Sí és assenyada. En moltes coses no estam d'acord i mai no ens hem barallat. Dóna gust discutir un tema amb ell, i no ho dic per fer-li propaganda. Em sembla honest: és honest. Dóna arguments quan diu què pensa sobre un tema.

    I ho diu una persona, jo, que o va voler fer la mili i que si no arrib a ser declarat inútil (el que som), en aquella època hauria optat per la insubmissió. Hi ha molts de tipus de militars.

    Escrit per Talaiòtic 10 Feb 2007, 16:54

    Francesc, d’acord amb el tema del transport. Tant tu com jo ja n’havíem parlat en alguns articles. La pregunta és si val la pena sacrificar el nostre progrés en nom de la unitat de l’Estat. Per desgràcia, encara és més important el nacionalisme espanyol que la voluntat d’avançar col•lectivament i individualment.

    Pel que fa a la visió que dones de la història de la Corona d’Aragó, no et mengis la rondalla escrita pels vencedors. Castella no es va annexionar mai la Corona Catalana fins al segle XVIII, va ser la Corona Catalana la que va incloure Castella com un més dels regnes que la formaven a partir dels segles XV i XVI. Espanya era la nova Catalunya. El mateix concepte modern d’espanyol té origen català. El tràfic marítim amb Amèrica i les possessions americanes sortien inicialment dels Països Catalans.

    Com a exemple, donau un cop d’ull a aquests mapes antics . Es tracta de cartes i planisferis, alguns d’ells redactats per catalans però la majoria fets per estrangers en els que es pot veure qui eren realment els posseïdors d’Amèrica. I tots es troben en museus i institucions fora d’Espanya. Aquí no en va quedar ni un de viu, lògicament.

    Sabíeu que a les Canàries ja hi havia bisbes mallorquins i menorquins... al segle XIV? Com és possible si les Canàries va ser una conquesta castellana del segle XV i allà només hi havia els guanxes? Estau segurs que no ens amaguen res?

    Escrit per Talaiòtic 10 Feb 2007, 17:00

    Perdonau l'endemesa. L'enllaç que he posat no funciona: l'adreça és aquesta:

    http://www.histocat.cat/htm/vm.htm

    A veure si ara va bé: mapes antics

    Escrit per Francesc Sintes 10 Feb 2007, 17:19

    Talaiòtic,

    Jo dic que Castella se'ns va cruspir el XV perquè crec que quan els Trastàmara (dinastia castellana) passa a dominar la Corona per una pura especulació econòmica (negocis de Leonor de Alburque, Rica hembra, que era la dona de l'escollit, Ferran d'Antequera, i el conseller Bernat de Gualbes), en el Compromís de Casp de 1412, la resta ja eren faves comptades. De fet, d'aleshores en endavant, pocs reis vivien a Barcelona.

    D'acord que fins al segle XVIII es manté la independència i que la Unió només ho era pel que feia al monarca, però la Cort ja no era "totalment" independent.

    Escrit per Talaiòtic 10 Feb 2007, 18:05

    Tens raó que l'entronització dels Trastàmara va suposar l'inici de molts dels problemes que tindriem després pels lligams familiars que aquesta dinastía va portar amb ella...

    Però hem de tenir clar que la cultura política de la "Corona espanyola" és la Corona catalana amb Castella incorporada. Si Nàpols era de la "nostra" corona, i Sicília, i Sardenya... també ho era Castella en les mateixes condicions. El rei podia ser castellà, barceloni, aragonès o sicilià, però l'estructura poliregnal de la monarquia continuava sent la catalana, confederal.

    Tot depèn del punt de vista amb què s'explica, i la dita castellana "tanto monta monta tanto, Isabel como Fernando" no és més que una justificació des del punt de vista castellà pel fet d'incorporar-se a l'imperi creat per Catalunya.

    Vaig a dinar, i a veure si avui capvespre puc continuar. Francesc, mira si m'esborres el primer missatge repetit, que queda molt lleig veure'n dos d'iguals(dic el primer perquè hi veig una falta d'ortografia).

    Escrit per David 11 Feb 2007, 12:03

    Moltes vegades fa l'efecte que tu i en Talaiòtic sou la mateixa persona o que esteis d'acord a muntar-la. Us dono les gràcies per tocar temes conflictius, però anau vius que no us passi com a n'Oleguer.

    Com et pot agradar un esport tan violent com el rugby?

    Escrit per Talaiòtic 11 Feb 2007, 15:40

    Ha, ha! A si? No ho havia pensat, però t'assegur que jo no som en Francesc ni en Francesc és en Talaiòtic. En Francesc escriu molt més bé que no jo... Has visitat els mapes que he enllaçat? Que en penses?

    Sobre el tema de n'Oleguer... per açò jo no som tan atrevit com en Francesc de dir segons què amb nom i llinatges, qui cregui que som lliures de dir el que pensam sense represàlies és que no sap en quin Estat i en quin món vivim. Properament faré un article de suport a n'Oleguer! És que últimament no don a l'abast...

    Escrit per Francesc Sintes 11 Feb 2007, 16:59

    A David,

    Idò, no. En Talaiòtic i jo no som la mateixa persona. De fet, no sé qui és, encara que començ a a sospitar-ho. Segurament m'equivoc i les sospites són una de les meves volades. El que et puc dir és que fa una bona feina, molt bona. Li agraesc el seu esforç, sobretot pel que fa a la campanya per veure les teles catalana i valenciana. En aquest cas, lament haver-me rendit fa dos anys, quan era el moment de lluitar. Supòs que ara és un bon moment per organitzar la campanya que ell promou. El motiu és obvi: hi ha eleccions. Tots aquells partits que fins ara callaven, segur que es voldran penjar medalles. Algun d'EU, que fins ara nomes cobra per anar a les comissions, segur que ho fa. i torn a recordar que UCM també ha callat i jo amb ells.

    Els mapes, Talaiòtic, són curiosos. Pel que fa a la descoberta d'Amèrica, algunes de les dades que aporta Jordi Bilbeny en els seus tres llibres sobre el tema són sucoses, fan pensar. No sé si conserv un Millennium en què va intervenir (si guard la còpia segur és de mala qualitat per culpa de qui tots sabem), però la podeu veure gràcies al servei a la carta de Televisió de Catalunya. Pagant uns 7 euros al mes, es poden veure una burrada de programes emesos. Està bastant bé.

    Dels tres llibres, recoman "La descoberta catalana d'Amèrica". Hi exposa dades ben interessants. A Internet, hi ha una pàgina en què hi podeu trobar un resum. Les seves teories són discutibles, però rebutjar-les d'entrada, com fan alguns, em sembla temerari.

    Personalment, em deman per què --si els mariners eren andalusos-- van desembercar, en tornar, a Barcelona. Però el més curiós és que si van salpar de Palos, com és possible que el quadern de bitàcora detalli el moment en què travessaren l'estret de Gibraltar? Van passar-hi per fer una volta? Que cadascú pensi el que vulgui. En qualsevol cas, la seva teoria que Colom tenia 78 anys (parl de memòria) en arribar a Amèrica, em sembla poc versemblant. Algunes altres coses que diu, sí que em semblen ben fonamentades.

    Haurem d'encetar un debat!

    Escrit per Francesc Sintes 11 Feb 2007, 18:50

    Perdó. El rugbi no em sembla gens violent.Ho és més el futbol o l'handbol.

    Escrit per Talaiòtic 11 Feb 2007, 20:51

    Gràcies per les teves amables paraules, Francesc. Esperem que els esforços valguin la pena. Sobre el debat: perfecte, encetem-lo!

    Jo malauradament no m'he llegit cap dels llibres d'en Bilbeny. Vaig arribar a la web d'histocat (que tenc enllaçada des del meu bloc) fa més d'un any després de recordar la teoria de la catalanitat de la descoberta d'Amèrica que havia llegit fa anys, i vaig descobrir com la "teoria" havia evolucionat fins a esdevenir un autèntic perill i deixar en ridícul la història oficial.

    Crec que m'he llegit gairebé tots els documents que hi tenen penjats i he escoltat totes les conferències que ha fet en Bilbeny. També he vist el documenal "L'Apropiació de la Descoberta Catalana d'Amèrica. Una Conspiració d''Estat?". Jo no sé si en Colom el Descobridor era en Joan Colom i Bertran com defensa ell, o era el seu nebot Joan Colom i Montrós, però el que està clar és que està molt ben ubicat dins aquesta família, que tenia membres a tots els Països Catalans i que en Bilbeny sempre compara amb els Kennedy dels segles XV i XVI...

    Pel que fa al primer viatge de sortida, la mentida de "Palos de Moguer" comença per dir que aquest poble no ha existit mai, existeix un Palos de la Frontera i un Moguer que són dos pobles diferents. A part que arribar en quatre dies per terra des del sud d'Andalusia fins a Barcleona passant per St. Jeroni de la Murtra a Badalona (al nord de BCN)era impossible i surrealista. En canvi si que és perfectament possible des de Pals, a l'Empordà, on a més hi ha documentats els germans Anes Pinçon. I la descripció que es fa en les cròniques sobre la vila de Pals coincideix amb el poble empordanès i no amb l'anadalús.

    Escrit per Francesc Sintes 11 Feb 2007, 21:14

    Taliòtic,

    No sé si va ser una cospiració d'estat o si el problema neix pel fet que Colom havia de ser virrei de les terres que descobrís.

    Tant el primer dels seus llibres "BREVÍSSIMA RELACIÓ DE LA DESTRUCCIÓ DE LA HISTÒRIA. La falsificacio de la descoberta catalana d'America", com el segon, encara no estan descatalogats. Són barats.

    El tercer CRISTÒFOR COLOM PRÍNCEP DE CATALUNYA és el més car, però només val 21 euros. Els dos primeres es poden llegir en poques hores, són molt primets. L'altre no l'he acabat. Tenc la mania de llegir tres o quatre coses alhora i ara estic llegint una biografia de Mao Zedong (m'encanta la història de Xina) i un tractat sobre el xiisme (una altra mania meva és l'Islam).

    Escrit per Talaiòtic 11 Feb 2007, 21:25

    Virrei i amb caràcter hereditari! És a dir, una dinastia paral·lela a la monarquia que hauria esdevingut més poderosa que els mateixos reis.

    A banda que el càrrec de virrei era català. A Castella, com que no hi havia regnes diferents, no hi havia necessitat de virreis. En castellà crec que els virreis es deien "bisorrey", però en Colom signava amb el nom de "Virrey".

    He d'intentar aconseguir els llibres!

    Escrit per Francesc Sintes 11 Feb 2007, 21:59

    A Talaiòtic,

    A "La Casa del Libro" encara els tenen. Si no, el primer el trobaràs a "Ducable Libros" de Mataró. Jo l'he de tenir, però no sé on.

    El segon serà més difícil d'aconseguir, si està descatalogat. El tercer no presenta cap problema.

    Amb paciència tots acaben sortint, de segona mà. Alguns els he trobat a Colòmbia, Mèxic, Veneçuela... el darrer a Miami, curiosament,, aquest ja me l'han cobrat i encara no l'he rebut!

    En català és més complicat, però acaben sortint.

    Escrit per Talaiòtic 11 Feb 2007, 23:19

    A Miami... ara hi vaig tot d'una! He, he, he...

Deixa el teu comentari








 authimage