La crisi i els immigrants

Escrit per Francesc Sintes Giménez | 18 Nov, 2008


    Ha caigut "Tremón" i sembla que a Menorca algunes empreses en rebran les conseqüències. El drama ha començat. Hi ha molts de culpables, segurament tots ho som una mica. La gran política econòmica promoguda pel PP fa uns anys i continuada pel PSOE ha fet figa.


    Açò de baixar els interessos a un preu ridículs comporta massa riscs. S’ha demostrat. La gent que volia dipositar diners als bancs era tractada de “sonada”. Ara tots en patim les conseqüències. El que més greu em sap és que tot sembla indicar que es vol repetir l’experiència. Ara si més no hi ha l’excusa que així és possible que més d’un pugui retornar els préstecs, però em tem que tornarem a caure en el parany: consumir per sobre de les possibilitats reals de cada família.

    Què passarà quan s’ensorrin definitivament les quatre grans inversores en el sector del totxo? Sacyr-Vallehermoso està molt tocada i probablement serà la primera a caure. Acciona, Ferrovial i ACS també ho tenen complicat. Rebrem fort. El deute de cadascuna d’aquestes empreses és impressionant i els experts avancen que és inassumible i insalvable.

    Com afectarà tot plegat l’economia menorquina? Fa de mal dir. Ni polítics, ni entitats financeres, ni empresaris s’han lluït gaire: liberalisme mal entès! Mentrestant, les autoritats s’encaparruten a subvencionar dos sectors: l’agricultura i el turisme. El primer d’aquests –en realitat la ramaderia més que no l’agricultura—sempre ha gaudit del favor popular i polític i les subvencions que rep són molt qüestionables. Manteniment del paisatge? I ara: manteniment, en tot cas, d’un paisatge fals. Pel que fa al turisme, que diuen que ens manté, sobta veure els privilegis de què gaudeix. Aquest, però, no és el problema. El problemes són diversos. D’una banda és un sector que no té massa més a fer, amb la qual cosa convindria actuar d’una altra manera: preparar-nos per a un aterratge suau. De l’altra, em fa bullir la sang sentir com els empresaris que han estat incapaços de lluitar contra la competència –ara hi ha competència— atribueixen tots els mals que pateix el seu sector a l’Administració. Curiós. Què volen, que els altres els paguin la propaganda i l’oferta complementària? Cadascú ha de vendre el seu producte. Si la sabata, les frontisses i altres indústries que ja són residuals a Menorca haguessin rebut el suport de què han fruït agricultura i turisme, tal vegada encara sobreviurien. Ho dubt, però així i tot m’ho deman.

    L’altre sector en crisi, a Menorca, és el de la construcció. És difícil fer-lo reviscolar. A la resta de l’Estat també pateix el de l’automòbil. La cosa no pinta gens bé. Què em de fer? Permetre que la gent perdi la feina? Continuar fabricant cotxes i sacrificant el sòl? Una resposta assenyada diria que cal aprofitar la crisi per començar de baix... i açò no pot ser. El drama és a tocar. Si salvam aquests sectors sacrificam el futur. Si els deixam morir, sacrificam el present. Què s’ha de fer? No idea. No podem continuar fabricant cotxes i més cotxes i més cotxes. Hi ha una crisi energètica a punt d’arribar i el plantejament hauria de ser ben bé un altre. Ni necessitam més automòbils, ni necessitam més pisos... però no podem passar sense fer feina i recol·locar tothom és molt complicat.

    I, de refiló, cal dir que prest tindrem un problema afegit: la immmigració. Què en feim, dels immigrants que han comprat cases, que s’hi ha deixat la pell? Seran els primers a rebre econòmicament i a continuació començaran a patir atacs xenòfobs –confii que no sigui físics--. La ceguesa de l’Estat en aquest camp em preocupa. No els podem enganyar més. Haurien d’intentar de fer-los veure que si continuen aquí solament beneficiaran els propietaris de les cases que tenen llogades. Al final acabaran gastant els seus estalvis –si els tenen— i l’Administració haurà d’assumir el cost de repatriar-los. Entost de dir les coses clares, els donam esperances i açò és una gran putada. Seria millor per a ells passar una temporada al seu país, on poden viure amb una quantitat que aquí és insuficient. Dir açò deu ser políticament incorrecte, però em fa l’efecte que és la veritat. Tenim un problema i l’amagam. Quan deixarem d’explotar la misèria de la gent?


10 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per abril 18 Nov 2008, 18:32

    Estic bàsicament d'acord amb el que diu, la única cosa, es que jo veig sa situació com una oportunitat de canviar el sistema caduc i perniciós que ens ha governat fins ara, ja se que açò sembla idealista, utòpic i allunyat de ses possibilitats reals, però la situació actual que vivim ens demostra de una manera clara i precisa, que la globalització a portat una "empatia" general dolenta al mon, tots patim a la vegada els disbarats del passat re-sent, ara ens toca, i sobra tot als polítics de les nacions fortes, replantejar el sistema de com volem, podem i em de viure, i si açò es possible, a la fi, a nivell personal, també replantejarem els valors reals de un mon que batega a trot rera un consumisme absurd, no estic encontra de tenir resoltes les necessitats materials, tots volem una vida mes còmoda, una "bona" vida es el que ens tocaria, encara que no ho meresquem, però la cursa irrefrenable dels poderosos, no ha tingut bon resultats, ni per ells; si em de patir, femo ara, tot el que calgui, però que alguna cossa canvi, segur que serà a millor, per el futur, crec sincerament que encara hi som a temps

    Escrit per met 18 Nov 2008, 18:52

    Crisis, canvis, oportunitats,...
    crisis econòmica es produeix quan hem invertit equivocadament, produint allò que el mercat no assumeix, el que la gent no està disposada a adquirir, i a un preu no adequat(així de clar).
    Hem produit habitatges, que en realitat han esdevingut inmobles buits a uns preus inasequibles o que han deixat de ser una inversió rendible. I aquestes males decissions es paguen cares, i els paguem entre tots. Ara les hem de pair, amb atur,...
    Tenim una capacitat de produir cotxes que el mercat, la gent, els consumidors, ara no poden absorbir... Haurem de produir d'altra manera, canviar, i això duu un temps, al que li deiem crisis.
    Ara bé, estem un punt, on hi ha una crisi de una dimensió diferent, i és que ara és el món el que no pot assumir el ritme amb que es produeix, ja que implica una contaminació insostenible...
    La primera crisi és com totes, temporal. A lo millor un poc més accentuada perque l'època bona també va ser accentuada (artificialment per culpa de mantenir uns tipus d'interés baixos massa temps, equivocadament com tu dius).
    La segona crisi, la global o planetaria, és molt més preocupant, i és aquesta la que no resòl el sistema per si sòl. Es una crisis que precisa de canviar la consciència de la gent, i canviar els hàbits, el consum, la producció,... tot.
    I si no ho feim, la crisis serà de unes repercusions que fan esguerrifar.
    Moltes coses haurem de canviar, els ciutadans, tots, i no deixar-ho en mans dels polítics o els banquers. Necesitem crear entre tots la consciència de la necesitat de un canvi.

    Escrit per Anónimous 19 Nov 2008, 02:02

    Segons ha informat avui l'empresa, i he escoltat avui a IB3, no és cert que els apartaments de Tirant estiguin afectats pel tancament de Tremón.

    Una altra 'exclusiva' de JPF esguerrada...

    Escrit per Francesc Sintes 19 Nov 2008, 09:16

    Veig que tots estam bastant d'acord, però em sembla que hi ha un punt a resoldre. Sí, cal canviar de model, però què passa mentre el nou té èxit?

    El tema cabdal és que, possiblement, deixarem malament els que vindran, ja sigui perquè els carregarem amb un deute econòmic que no és responsabilitat seva o perquè els haurem deixat sense recursos no renovables i açò és simplement egoisme.

    El Govern vol ara augmentar el dèficit per a l'any que ve i molts aplaudeixen aquesta decisió injusta. Els deutes un dia o un altre s'han de pagar i és lògic que el paguin els que l'han produït, no els seus hereus.

    No volem cotxes --si més no, jo no en vull-- però vés conta açò a un que treballa en aquest sector econòmic i que si s'aplica el meu desig es queda sense feina.

    Tots tenim clar on volem arribar, però no veig que sapiguem com ho podem fer per no deixar una estesa pel camí.

    Escrit per oreneta 19 Nov 2008, 11:21

    El Keynessianisme va ser la taula de salvació després de la crisi del 29.... però ara la situació és un pic diferent: estem davant una crisi de sobreproducció, de manera que en les mateixes circumstàncies de fa 80 anys, un ajut punyent a la demanda podria reconvertir la situació a curt termini, deixant que el quefer econòmic tornés a un punt més o menys estable a mig i llarg.

    Però ara el problema és que a més de la sobreproducció tenim una veritable crisi ambiental, energètica i cultural d'impròpies proporcions. No és una qüestió de conjuntura, sinó sistèmica.

    No es pot seguir pel mateix camí senzillament. No pot ser que mentre el 80% de la població mundial malviu, el 20% restant estem esgotant els recursos presents i futurs a veure qui corre més.

    El procés de globalització accelerada -que enriqueix als grans de les multinacionals- ha fet encara més accelerat el desgavell.

    El capitalisme neolliberal està devorant el món, i aquell qui es posi a l'enmig en pateix les conseqüències, no essent més que un instrument d'unes forces incontrolables.

    El comunisme necessita refundar-se, el capitalisme també... tesi i antitesi, del xoc, només, del xoc, en pot sorgir quelcom coherent.

    Escrit per oreneta 19 Nov 2008, 11:22

    ah.. i la Xina

    Escrit per Pere 19 Nov 2008, 23:34

    Totalment d'acord amb en Francesc, només una cosa dius que "Seria millor per a ells [inmigrants] passar una temporada al seu país, on poden viure amb una quantitat que aquí és insuficient. Dir açò deu ser políticament incorrecte, però em fa l’efecte que és la veritat", estic d'acord. I a més ja es fa, avui mateix he vist per IB3 que a Palma han desallotjat unes xaboles de rumanesos, i els que així ho han volgut els han repatriat al seu país.

    Escrit per Francesc Sintes 20 Nov 2008, 08:18

    Pere,

    Es fa d'una manera molt limitada. De fet l'Administració ajuda els mateixos immigrants sense feina a trobar-ne, fins i tot sense que estiguin assegurats. Açò és un frau a qui té una empresa i actua bé (competència deslleial) i a la vegada contribueix a mantenir enganyats aquests immigrants. A més a més els romanesos tenen uns drets que alguns immigrants d'altres llocs no tenen. Açò serà just o injust però és així: són ciutadans de la Unió Europea.

    D'aquest tema en vaig parlar amb l'expresidenta i amb el conseller de la cosa. No ho veig bé. La culpa es veu que no és del Consell sinó del Govern de la CAIB. I francament, em sembla una irresponsabilitat, a part de ser un frau i supòs que il·legal. Imaginat't: un empresari (ìntor, per exemple) et fa un pressupost per pintar casa teva i com que té la gent donada d'alta et fa un preu. Un altre empresari del mateix sector que no té la gent assegurada t'ho fa més barat. Quin tries? Probablement el més econòmic. i aquí tenim la vergonya. Qui fa les coses bé perd la feina, mentre que l'altre xucla la mamellla. A més amés, el que ho fa bé (que també pot tenir immigrants assegurats, cosa que sol passar) amb els seus imposts manté els il·legals. Genial.

    Francament, si volem ser generosos és millor enviar l'ajut econòmic directament als països d'origen. Així, amb aquesta política que es desenvolupa per aquí solament contribuïm a allargar el problema, a fer creure que aquí hi ha feina, etc. La conseqüència és òbvia: les màfies continuen duent gent... que més d'una vegada no arriba a la costa espanyola i es mor ofegada. Francament: un èxit de política. Sabem, o sembla que ho sabem, que l'any que ve serà molt dur i que qui primer patirà és l'immigrant o el nacional que no vulgui acceptar el preu que li oferiran per la seva feina. No seria millor començar a dir la veritat i fer-los entendre que si es queden se'n tornaran en males condicions? Hi ha polítiques que volen ser "benefactores" que al final t'acaben matant.

    Oreneta,

    Estic bastant d'acord amb el que dius. Sobretot en el fons. I he de tornar a dir que no conec ningú d'esquerres ni cap liberal.

    Escrit per MARIA BORRÁS 22 Nov 2008, 19:28

    Escribo en Castellano, porque no me atrevo a hacerlo en Catalan, todavia.
    Me sorprende comprobar, que todo el mundo anda muy preocupado por la actual conyuntura economica y mediohambiental, pienso que deberiamos preocuparnos muchisimo mas por la educacion familiar que hace que las personas razonemos de una manera menos fria y mas humana y por lo tanto mas implicada con el futuro de nuestros hijos o de nuestros predecesores en general.
    Hemos criado una generacion fria y calculadora nada interesada en el futuro de las personas, si no enseñamos ha razonar a la gente, dificilmente mejoraremos nuestra vida y nuestro entorno, la econimia deberia estar al servicio de las persona y no de las cosas, y el sistema financiero tambien deberia ser una herramienta al servicio de la humanida y no solo del dinero. Ahi queda.

    Escrit per Francesc Sintes 22 Nov 2008, 20:16

    Encetes un tema interessant, Maria. Efectivament l'educació és cabdal i aquí juraria que estam fracassant des de fa anys i no hi veig solució a curt termini.

    Quant a la fredor de l'economia... és cert que és un tema "fred", però val a dir que no la podem deixar de banda perquè té incidència sobre tot. L'ecologia, el medi ambient, no crec que sigui una cosa freda. POc humana sí. És l'home qui es carrega el nostre planeta i és en aquest que esta condemnats a viure.

    Finalment, no sé si és com tu dius. Probablement tenguis raó i el sistema financer ha deixat de banda el servei a la humanitat. Bona reflexió, la teva.

Deixa el teu comentari








 authimage